Lesk a bída multilevelů
Každý jsme to asi zažili. Ozve se vám po sto letech někdo ze základní školy s tím, jak se máte a že byste mohli skočit na kafe. S nadšením, že zavzpomínáte na školní příhody, se domluvíte a když dojde k setkání, tak ihned po zdvořilostním "Jak se máš?" přijde: "Hele, víš, že až my půjdeme do důchodu, tak už možná žádné důchody nebudou?" nebo "Přemýšlel si někdy nad tím, co by člověk dělal, kdyby se mu stal nějaký úraz, který by mu znemožnil pracovat?". Rychle pochopíte, že ač jste předpokládali, že jediné číslo, co na setkání padne, budou trojky vaší bývalé spolužačky z první lavice, tak zde to bude jen a hlavně o číslech. Prostě jste si přišli pro pojistku, i když o tom ještě nevíte. (Nic proti pojištění, sám jsem pojištěný, zde nejde o pranýřování nějaké služby). A to je ještě ta lepší varianta.
V horším případě má váš "kamarád" už předvyplněnou přihlášku, protože je přesvědčený, že i vy se musíte zapojit do toho super projektu s kryptoměnama, který z vás udělá milionáře do příštího úterý. Tím se dostáváme k pointu tohoto článku. Multilevel marketing. Přiznám se, že původně jsem chtěl udělat těžce kritický článek o multilevelech a mít ho v záloze, když mě někdo zase osloví s něčím co je "Druhý Uber!", "Lukrativnější než Apple!", "Lepší Facebook!" nebo "Největší revoluce od vzniku internetu!". Ale svět není černobílý a tak jsem se rozhodl udělat shrnutí pozitivních i negativních aspektů. A jelikož já jsem takový "sluníčkář", začněme těmi pozitivy.
- Vzdělání - většina multilevelových společností si je vědoma důležitosti vzdělávání a tak nabízí svým členům nespočet akcí, kde lze slyšet řadu osobností nejen MLM světa, ale i opravdu renomované světové řečníky a byznysmeny.
- Kontakty - pokud není váš produkt "sh*t", tak kontakty, které jste navázali, vám nikdo nevezme a mohou se do budoucna hodit.
- Flexibilita - nemusíte se bát toho, že by vás někdo nutil někde trávit povinných 8 hodin v kanceláři.
- Komunita - jste v prostředí lidí, kteří jsou "na stejné vlně" a podporují vás.
- Neomezené výsledky - výše vaší výplaty je jen ve vašich rukou a o vašich schopnostech.
- Pasivní příjem - v případě, že se "chytíte" a dostanete se mezi hrstku úspěšných.
A ať to tu nezní jak propaganda všech MLM, pojďme se podívat na temnou stranu. Mínusy:
- "Sh*t" produkt - některé produkty jsou distribuovány přes MLM sítě, protože jinak by absolutně neměly šanci na úspěch. Dané společnosti věří, že nadšení obchodníků a jejich touha po provizi vykompenzuje zápory a nedostatky produktu.
- "Ponzi" - není výjimkou, že MLM projekt je tzv. Ponziho schématem, což je tradičně proslulý podvod, který spočívá v nabírání členů, kteří investují své peníze (platí členské poplatky) a z těchto poplatků jsou vypláceni "dříve příchozí". Prakticky nedochází k žádné výdělečné činnosti a letadlo padá (schéma se bortí), když se zastaví přísun nových členů. Po penězích se stejně jako po zakladatelích slehne zem (když tedy stihnou zmizet do daňových rájů).
- Kvantita - Jelikož MLM je o rozvětvených sítích, je tvrdým faktem, že při takových nekonečných počtech nelze udržet kvalitu jednotlivců. A tak se stává, že do řad se dostává spousta "černých ovcí", kteří poškozují klienta, společnost i nově nabírané členy. A to jak svojí neodborností, tak kolikrát i svým záměrem. Při takové kvantitě prostě nelze hlídat, zdali morální kompas všech ukazuje správným směrem, či, zdali vůbec funguje.
- Podnikání? - Tento typ obchodní činnosti je často srovnáván s podnikáním a vzduchem lítají slova jako "nezávislost" a "svoboda". Ač je pravdou, že svůj úspěch máte ve svých rukou, tak v podstatě ve většině případů jste pouze zprostředkovatelem určitého produktu a tudíž je zde pořád závislost na "struktuře". Jste vlastně franšízovým obchodníkem, ale ne nezávislým podnikatelem.
- Vztahy - Tento bod je v plusech jako komunita. Ale jedná se o "dvousečnou zbraň". Na jednu stranu máte kolem sebe lidi, kteří vás podporují, na druhou stranu, jejích motivací může být pouze zisk, který z vás mají. Tudíž i navázané vztahy nemusí být vždy úplně "křišťálově čisté".
- "Brainwashing" - přemýšlel jsem, jestli tento kontroverzní bod zařadit, ale jak vidíte, je tu 😊 Bohužel ve spoustě struktur naleznete nespočet manipulátorů, kteří vás nenaučí nic dobré (třeba: "Když se Tě zeptá, jestli to není pyramida, vysvětli mu, že i jeho práce je pyramida." - úplně zcestný argument). Do stejného bodu lze zařadit i spoustu povinných akcí, které místo vzdělání spíše "upevňují loajalitu" členů, kdy to již kolikrát hraničí s jednáním sekty.
- Konkurence - Nechci házet nějaká procenta (chtěl jsem napsat 90% 😊 ), ale je faktem, že drtivá většina členů MLM struktur nikdy nedosáhne slibované finanční nezávislosti a jejich příjem zůstane v zanedbatelných částkách, natož, aby je uživil. (Čímž nepopírám existenci elity, která na MLM vytvořila bohatství)
- Argumentace odkazy - spoustu lidí, kteří mě oslovili s nějakým MLM, nebyli schopni vůbec rozumně argumentovat, či svůj produkt "prodat". To znamená, že je to nikdo nenaučil. Velmi často jsem se setkal s případem, kdy mi daný jedinec poslal odkaz na hodinové video (v dnešní době, kdy se pozornost získává a ztrácí během sekund) s tím že "Když se na to podíváš, tak to pochopíš.", či se mě snažil přehodit na někoho výše ve struktuře s výmluvou "ten Ti to vysvětlí".
Na závěr bych rád shrnul, že k tomuto článku jste se možná dostali tak, že jste mě s něčím oslovili (dnešní doba přeje tomuhle seznamování přes Facebook či Instagram) a já vám poslal odkaz na tohle "chytré čtení". Pro vás chci jen sdělit, že peníze nerostou na stromech. Ať už jste již členem nějakého MLM, či případně zvažujete-li možnost zapojit se, pouvažujte o produktu. V případě, že jde o fyzický produkt, je to jen o tom říct si, jestli daná marže dokáže opravdu zaplatit celou strukturu a jestli je reálné, že se produkty budou dlouhodobě prodávat. Pokud je produkt nehmotný, zamyslete se prosím dvakrát tolik a to hlavně nad tím, kde se vezme zisk. Protože "dělají něco s kryptoměnami", "budou se těžit nějaké diamanty v Africe", "budou se stavět nějaké baráky v Americe" nebo "tenhle software se prodá za miliardy", to nejsou žádné byznys plány, to jsou jen vzdušné zámky. A bohužel bych nespočítal na prstech ruky, kolikrát mě někdo oslovil s něčím podobně abstraktním. Myslete na to, že vždy zastupujete především sebe, máte jednu tvář a jen jednu reputaci, tak ať jste si jistí, že to, co nabízíte, má opravdu nějakou hodnotu.